27 mars 2014

Trädgård

Nu när det doftar vår och koltrastarna (finaste fågelsången på våren) sjunger är det väl hög tid att börja fundera på trädgård. Det är faktiskt en av de saker som jag har börjat längta efter mer och mer när det kommer till vårt hus...att bara få öppna dörren, stiga ut och börja påta i marken! När man bor i lägenhet måste man alltid ha en tanke och en plan när man går ut, vart skall man gå och vad skall man göra. Men när man har egen gård kan man bara randomly gå och pynja på.

Jag har inte så värst mycket kunskap när det kommer till planteringar, bara det som jag har fått hemifrån. Och också min mamma är väl en som gärna planterar med hjärtat istället för att ha långt utstrukturerade planer. Lite här och lite där och det får ta sig om det tar sig liksom....

Nu har vi ju lite speciell tomt med relativt mycket berg och några stora knotiga tallar. Då passar det ju kanske inte riktigt med syrénberså och lundväxter som jag har drömt om. Men det finns ändå otroligt mycet fint man kan göra på en bergig tomt. Fördelen med den är ju också att den är ganska fin som den är utan att man gör någonting och att man kan plocka blåbär på sin egen tomt. Där var den inte är uppgrävd eller täckt med sand då vill säga. Där krävs det däremot en del jobb...

allium backhousianumDen hvide have

Bilderna härifrån

Allium är i alla fall en lökväxt som jag länge ha velat testa att ha i min vårrabatt, tillsammans med tulpaner förståss...Den ser ut som en jätte stor gräslök, (hör ju till lökväxter) och finns också i lila. De skulle gärna ha fått blomma redan den här våren men tyvärr hamnar jag vänta ännu.

Jag väntar också på att få odla nyttoväxter som grönsaker och örter och sådant. Måste bara komma på bra lösningar då det inte riktigt passar med ett traditionellt trädgårdsland.

1 kommentar:

Unknown sa...

Jag har faktiskt också tänkt mig den blålila versionen av Allium! Jag håller fortfarande på att ni borde plantera rododendron (som jag så drömmer om men vilket är otänkbart på denna vindpinade leråker). Även olika gräs och Sedum- arter passar ju perfekt i bergsskrevorna.