25 augusti 2014

Stolar

Fina stolar liksom fina lampor tilltalar mig och ger mig ett visst ha-begär. De är som små skulpturer i sig och det finns så många fina (också många fula). Jag gillar nog ganska enkla, raka, "rediga" stolar i neutrala färger. De behöver inte vara gamla eller dyra eller designstolar (skulle inte tacka nej till en dansk designklassiker heller) men de måste ha en bra känsla o se "snälla" ut.

Mitt absoluta drömloppisscenario skulle vara att man stiger in i ett överfullt loppis och ser den, dammig, bortglömd och ensam i ett hörn till underpris, den perfekta stolen. Någon av de här till exempel...

TumblrBørge Mogensen (Denmark) Spanish chair, 1959.  Tumblr

Arne Jacobsen: Jacobsen Egg Chair - Fritz Hansen Egg Chair designed by Arne Jacobsen - Danish Design Store

knick knacksPoul Kjaerholm PK22 Original frame from E. Kold Christensen//Reclaimed Teak Rocker
rama

Vad skulle jag inte göra för någon av de här...speciellt den sista!!!!!



Inga kommentarer: